לתיאום תור החזרים כספיים מרוב קופות החולים וחברות הביטוח

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא סל של קבוצת הפרעות המתאפיינות בכאב ובנוקשות ברקמות הרכות, בשרירים , בגידים ורצועות ,עם או בלי  עייפות כרונית והפרעות שינה .

הכאב מצטיין בנקודות כאב ספציפיות.

המחלה נפוצה בעיקר בין נשים. בגברים פיזור הכאב יכול להיות שונה מאשר בנשים.

מגע קל בנקודות מיוחדות ( נקודות טריגר)  גורם לכאב עז שאיננו מוסבר ע"י ממצא אורגני ברור.

המחלה נפוצה בין 3% של האוכלוסיה המערבית ובהחלט מהווה הפרעה תחושתית ותפקודית ממשית. אירוע חבלתי יכול להביא להתפרצות התופעה. גם לחץ- סטרס יכול לעורר זאת.

יחד עם הפיברומיאלגיה יכולות להופיע מחלות נלוות שהן מחלות חסר ויכולות לבלבל באבחנה ויכולות גם להעצים את ביטויי המחלה כמו: דכאון, אנמיה, ירידת לח"ד, תת פעילות בלוטת התריס, וגם ביטויים הפוכים כמו- יתר לח"ד , פעילות יתר של בלוטת התריס , חרדה.

הטיפול הרפואי המוכר הקונבנציונלי בד"כ מדכא במידת מה את הסימפטומים הקיימים ועלול לגרום להתפרצות של סימפטומים אחרים.

סימני המחלה בפיברומיאלגיה

עיקר נקודות הכאב מתפזרות בחלק הגבי של מערכת השרירים וכוללות 18 נקודות ידועות ( כמו כאב באזור מרפק טניס, על השכמות, בצד הפנימי של הברכיים, בבסיס הגולגלת ועוד. ). אצל גברים הביטוי העקרי הוא בצוואר, בשכמות ובלסתות.

חץ  מהכאבים , החולים חשים בעייפות קשה ומעדיפים לשכב במיטה. הצורך לשרוד גורם להתמכרות לקפה, מזון מתוק, שינה ממושכת. הדבר עלול לגרום לצניחה בערכי הסוכר , ירידת אנרגיה והתשה של המערכת האנדוקרינית ( מערכת הבלוטות ההורמונלית) , דבר המחמיר את המצב. .

לפרקים, נוספים סימנים חולניים של האברים הפנימיים כמו  שלשולים ןעצירות לסרוגין, סחרחורות, בלבול, בעיות מחזור, נימול בגפיים, כאבים בשרירי הפנים ,כאבי מפרקים ונוקשות. אצל נשים כאבי נרתיק וקנדידיאזיס כרוני.

הכאב מחריף בקור ובשינויי מזג אוויר. כאשר תסמונת הכאב היא כללית הכאב מתפתח בהדרגה. כאשר הוא מוגבל לאזור מסויים הכאב עלול להיות פתאומי וחד.

שנת הסובלים מהמחלה מאופיינת בחוסר מנוחה ואיננה רצופה. הסובל ממנה עייף יותר בקומו מאשר לפני השינה ומתקשה לחצות את שעות העבודה בשלום.

נוספים על כך הפרעות רגשיות שונות כפועל יוצא מהסבל. רגישות לרעש, השמנה ועוד…

הגורמים למחלה- אתיולוגיה של הפיברומיאלגיה

לא ידועים .

מוכרים זרזים רבים כמו לחץ פיסי/נפשי, חבלה, הפרעות קשות בשינה, חשיפה קיצונית לקור, זיהומים ומחלות כרוניות.

נראה שלמבנה אישיות פרפקציוניסטי יש קשר למחלה.

קיים קשר בין ירידה בייצור אנרגיה,איזון  הפרשת סרוטונין ואדרנלין, אנמיה וחוסר ברזל והמחלה.

יש מחקרים המזכירים פגם גנטי באנזים כילייתי הגורם לאגירת פוספט הגורם להפרעה אנרגטית עם ביטוי במערכות רבות. יש מחקרים הקושרים דכאון למחלה. נפוצה בין חולים עם הלם קרב.

אבחון

מבוצע ע"י ראומטולוג . האבחנה מהווה אתגר רפואי וניתן לבלבל בין מחלות שונות עם ביטויים שונים. מתבסס על כאב מתמשך יותר מ- 3 חודשים רצופים בחלקי הגוף השונים ובאבחון 11 נקודות כאב מתוך 18 .

אפשר להעזר בבדיקת מ.ר.י של המח המדגים שינויים בחומר האפור ובמבנה של אזור ההיפוקמפוס במח.

טיפול קונבנציונלי בפיברומיאלגיה

מתמקד בכאב, עייפות, שינה, בעיות קוגניטיביות.  הטיפול בכאב הוא סימפטומטי ומלווה בתרופות בעלות תופעות לוואי מרובות.

אחת ההוראות החשובות הן דווקא להפעיל את החולה העייף , להגביר תנועה, לעסוק בספורט .

דווקא הטיפול המתמקד באורח חיים מועיל יותר מתרופות: טיפול נגד סטרס, תרגילי מתיחה וייצוב הגוף ( פילאטיס, יוגה) , מסג'ים עדינים, שמירת חום הגוף,

תרופות

נוגדי דיכאון, מפחיתות כאב ומשפרות שינה ( ליריקה וסימבלטה)  תרופות מעלות סרוטונין ואדרנלין, תרופות אנטיאפילפטיות ופסיכיאטריות טריציקליות שונות כמו פרוזאק וציפראלקס.

יש מטפלים בקריאטין מונוהידרט הקושרת אנרגיה לשלד. מקובל בנטילה בחדרי כשר! התכשיר אסור בסכיזופרניה .

הטיפול האלטרנטיבי

איננו מעלים את המחלה באופן מוחלט אך מלמד את הסובל ממנה לשלוט במחלה ובסימניה ולהגיע לדרך חיים נורמלית על ידי גישה הוליסטית ,כמחלה רב מערכתית הקשורה למערכת העצבים.

א. בדיקה עם החולה מה מחריף את מצבו ( מתח, חבלה, קור, לחות, זיהום ועוד…)

ב. עיסוק בספורט ובתנועה ( שחיה מתונה במים חמימים, יוגה, פילאטיס, הליכה מתונה, רכיבה מתונה על אופניים). לפעילות יש אפקט על זרימת הדם, העלאת אנרגיה, העלאת מצב הרוח ושינה טובה יותר.

ג. תזונה נכונה והשלמת חסרים כחלק ממערכת תמיכה ( אנמיה, העלאת סרוטונין, ויטמינים מקבוצת B, סידן, אבץ ומגנזיום, ויטמין C ), תזונה עשירה בנוגדי חימצון.

ד. יש להשלים חסרים במלחים (לפי בדיקות דם), ויטמין B12 , אנמיה.

ה. טיפול בשמנים צמחיים ארומוטרפים המתבססים על הרגעה ואיזון מערכת העצבים,למשל כמו שמנים אתרים: ארז, אורן, מליסה, קמומיל רומן וכו'.

שמנים נוגדי דכאון כמו : לבנדר , ילנג ילנג

שמנים מפחיתי כאב מקומי, כאב בשריר ובשלד כמו: פלפל שחור, קינמון ,ארניקה.

שמנים שמסייעים לאנמיה, ממריצי זרימת דם, מעוררים, שמנים משפרי ריכוז , שמנים משמחים, שמנים תומכים במערכת החיסון- הכל בהתאם לסימפטומים ולחסרים.

חשוב קודם לכל לתמוך בחולים ולהוריד את רמת המורכבות של הסימפטומים ע"י טיפול במערכות הנלוות ולהרגיע ואח"כ לתגבר עם טיפול ספציפי בשמנים. מדובר בטיפול מתפתח.

אפשר לייצור תכשירים לבליעה, תכשירי קרם, שמנים לעיסוי ולהרחה.

יש להקפיד לקבל הטיפול רק ממטפל שמכיר את המחלה והסימפטומים ואת התכשירים המתאימים כדי לא לגרום נזק.

יש שמנים שמפריעים לתרופות שונות ולא מתאימים למחלות שונות ויש להכיר היטב את התכשירים ולהתנהג אליהם כמו לתרופות, למרות מקורם מהטבע.

ו. טיפולי מגע עדינים מפחיתים כאב ומתח , משפרים השינה ומפחיתים כאב.

ז. המטרה העיקרית בטיפול בפיברומיאלגיה הוא ללמוד לנהל את המחלה , לשתף בחיים, להכיל את הכאב . הטיפול הוא פרוגרסיבי ומחייב ללמוד את גופך לאורך זמן .

יש לנהל אורח חיים בריא ונכון ולדעת לנטרל את הכאב והלחץ.

ד"ר ליפסקר מכירה את הפרמקולוגיה והתכונות של התכשירים הטבעיים והשמנים השונים והידע שלה ברפואה קונבנציונלית משפר את יעילות הטיפול הארומטרפי במחלה.ד"ר ליפסקר מדריכה את החולה בניהול המחלה . חשוב מאד שהחולה יעבור אבחון קודם אצל רופא ראומטולוג .