לתיאום תור החזרים כספיים מרוב קופות החולים וחברות הביטוח

כאבי שרירים

מי לא סבל מכאבי שרירים מימיו?

קיימות סיבות פשוטות לכאבי שרירים ,שלא ממקור כרוני ,והן חולפות תוך פרק זמן קצוב. לעומת זאת יש כאבי שרירים שהם חלק מתמונת מחלה כללית כרונית והכאבים באים , מתקיימים , נעלמים או חוזרים לסרוגין.

על הרופא המטפל המומחה לעשות אבחנה מבדלת בין הסיבות השונות למחלות ולדעת לאבחן את מקור הכאב לצורך קביעת טיפול מתאים. גם הענקת ודאות לחולה מרגיעה ועוזרת להלחם בסימפטומים כיוון שהיא מפחיתה את החרדה והדכאון.

סיבות שכיחות לכאבי שרירים:

1. מאמץ יתר (מאמץ מוגזם בחדרי כשר, ריצות ממושכות, אימוני צבא לא מאוזנים, חוסר מנוחה נכון לאחר מאמץ) גורם ידוע לכאבי שרירים עקב שחרור חומצה לקטית לתוך השריר ומעגל אנרגיה אנארובי.

2.מחלות זיהומיות  – מגורמות לכאבי שרירים כאשר הזיהום ממוקם בתוך השריר או סמוך לו וגם בגלל בצקת נלווית הגורמת ללחץ בשריר. גם במחלות זיהומיות עונתיות כמו שפעת, הפרודרומה מתחילה בכאבי שרירים.

3.מחלות דלקתיות לא זיהומיות – כאבי בשרירים נובעים ממחלות מכניות של הרקמה כמו דלקת שריר או גיד סמוך לאחז שלו לעצם , בגלל מאמץ כרוני חוזר או מאמץ יתר חד פעמי ,או אחרי חבלה עם מתח גבוה שנוצר ביחידת הגיד- שריר ,בעיקר באזור הצמדתו או מוצאו ( מרפק טניס ( אפיקונדיליטיס ), מרפק גולף ,דלקת הדקרבן ), בקרעים של שרירים (ניווני או חבלתי).

4.כאבי שרירים בנקודות רבות בגוף כחלק ממחלה דלקתית לא זיהומית כמו דאבת שרירים (פיברומיאלגיה) , תסמונת העייפות הכרונית.

5.כאבי שרירים כחלק ממחלות מפרקים מערכתיות {דלקת מפרקים שיגרונית,(ראומטואיד ארטריטיס), זאבת אדמנטית מערכתית (פולימיאלגיה ראומטיקה, ועוד…}

6.מחלות הורמונליות גורמות לכאבי שרירים כחלק מהתמונה הקלינית הכללית (תת פעילות של בלוטת התריס, אי ספיקה של בלוטת האדרנל)

7.מחלות חילוף חומרים גורמות לכאבי שרירים (חוסר בויטמינים, מינרלים, מחלות גנטיות ועוד ).

8.תופעות לוואי לתרופות עלולות לגרום לכאבי שרירים ( תכשירים הורמונליים, סטטיניים לשומני הדם)

9.כאבי שרירים מקומיים עקב פעילות גופנית, חבלה, קרע בשריר, חדירת גוף זר לשריר, זיהום מקומי, אוטם בשריר, תסמונת המדור עקב הצטברות נוזל כמו דם במדור סגור.

10.מיוזיטיס גורמת לכאבי שרירים לאחר ניתוחים נרחבים במערכת התנועה (מיוזיטיס אוסיפיקנס שמצטיינת בהסתיידויות בשריר ליד מפרק).

כאשר בודקים ומתשאלים את החולה הסובל מכאבי שרירים יש לברר את הנקודות הבאות:

1.מתי הופיע הכאב, בסמיכות לארוע כלשהוא ?באופן פתאומי?, הדרגתי? אחרי חבלה?בערב, בשינה, בבקר, עם הקימה, מעבר בין תנוחות?

2.האם כאב השרירים מלווה בתופעות נוספות כמו: כאבי ראש, בעיות בבלוטות הורמונליות? בעיות במערכת העיכול, נפיחות, הגבלה בתנועה, חולשה, דכאון, בחילה ?

3.מה מקל על כאבי השרירים? תרופות, פעילות גופנית, מנוחה, חום, קור וכו'

4.מה מחמיר את הכאבים?

5.אופי הכאב (מעיק, חד, עמום, שורף, דוקר, מקרין)

6.מחלות נילוות ברקע

7.תלונות וסימנים נאורולוגים המלווים את כאבי השרירים (צריבה, נימול,הפרעה בתחושה,תרדמת,הקרנה של הכאב)

בבדיקה הגופנית מוטל על הרופא המומחה להקיף את כל הנושאים האפשריים ולערוך תשאול ובדיקה מדוקדקת כדי להגיע לאבחנה נכונה. חלק מהסימנים נסתרים וחלק חופפים לתסמונות שונות ויכולים לבלבל את התמונה.

בדיקות עזר :

בדיקות העזר הן רק כלי תומך לאבחנה הקלינית של כאבי שרירים.

הן יכולות לתמוך בקליניקה.הבדיקות מוזמנות לפי העניין והמחלה החשודה וכוללות :

בדיקות דם מסוגים שונים: ספירת דם, שקיעת דם, אנזימי שרירים, חלבונים ספציפיים ונוגדנים ספציפיים, ויטמינים , מינירלים, תפקודי כליה ובלוטות,צילומים .

בפרק זה נדון ונפרט את האבחנה, צורת הביטוי של כאבי השרירים וצורות טיפול (עם התרכזות בטיפול תומך הכולל ארומטרפיה) במחלת הפיברומיאלגיה (דאבת שרירים).